El voluntariat en les entitats del Tercer Sector Social, 3 P’s i comunicació no verbal

informe.png

Bona nit, la sessió d’avui s’ha iniciat amb la visualització i anàlisi de la “Fitxa de sol·licitud de voluntariat de la Creu Roja”, en la qual s’han d’emplenar una sèrie de dades bàsiques, sempre que el futur voluntari compleixi com a requisits la presentació d’antecedents penals i la signatura del document, que en el cas que s’hagi comès algun delicte vinculat amb mal tracte, abús, terrorisme, etc. seria automàticament denegada la seva sol·licitud.

Per altra banda, s’ha de tenir en compte que si el sol·licitant es tracta d’un menor, l’assignatura ha de ser autoritzada pel seu pare, mare o representant legal.

En la present documentació, hi ha de constar l’explicació dels projectes i el funcionament de l’entitat, a més d’un acord d’incorporació, on se’ls explica la necessitat de compromís amb l’entitat, juntament amb l’explicació dels drets i deures del voluntari i de l’entitat, el compromís de l’acció voluntària, l’acreditació i reconeixement de les actuacions com a voluntari i el cessament de les normes del voluntari, les normes de resolució de conflicte, juntament amb la protecció de dades.

 

3 P’s

PPP

En segon lloc, hem donat peu al debat sobre la llei 25/2015, del 30 de juliol, del voluntariat i de foment de l’associacionisme, en la qual els alumnes hem contribuït amb l’exposició de diferents mancances, de les quals no tothom hi estava d’acord:

  • Debat intervenció / no intervenció de l’Estat (els professionals no haurien de ser voluntaris, el fet de disposar de certes formacions i titulacions no ens han de convertir en mà d’obra barata).
  • Diuen que fan la llei per protegir als voluntaris però també hi ha un rerefons de la protecció del mercat i la protecció del mateix govern.
  • Simplificar, documentació.
  • Formació reglada de caràcter general i, posteriorment, adaptada als nivells.
  • Diferenciar jurídicament entre personal tècnics i no tècnics (problemàtica: limitaríem que les associacions petites no poguessin créixer).
  • Limitació de les hores de voluntariat, establint un barem per controlar que no es creés mà d’obra barata.
  • Control de les funcions i subvencions.

 

Resultado de imagen de resultado pngCom a resultat, hem pogut determinar que les problemàtiques que sorgeixen no són a causa dels professionals, com a equip tècnic, ni dels voluntaris, sinó dels recursos i la gestió que se n’efectua. De manera que, com alumnes i futurs treballadors socials, ens hem vist immersos en un mar de contradiccions i incongruències de les quals en resulta difícil trobar-ne la solució més acord amb la cobertura de les necessitats, però un fet verídic és que si el problema es troba en la gestió, s’haurien d’establir mecanismes per garantir un millor funcionament de l’activitat voluntària davant les incoherències existents.

A continuació, hem corregit i analitzat quatre casos pràctics que feien referència a la llei 25/2015, del 30 de juliol, del voluntariat i de foment de l’associacionisme. Material que ens ha possibilitat la coneixença de diferents aspectes de la legislació, com ara els drets i deures del voluntariat, de l’entitat i dels receptors de l’acció.

Resultado de imagen de debateFinalment, la sessió s’ha finalitzat mitjançant l’execució d’una dinàmica de comunicació no verbal, la qual s’ha constituït en parelles, asseient-nos un davant de l’altre sense comptar amb cap tipus d’obstacle que dificultés o interrompés la comunicació, en la qual l’emissor havia de realitzar una sèrie de preguntes que estaven plasmades en una fitxa que ens ha repartit la professora, que es basaven en la comparació de dos subjectes que s’havien de tenir present, tractant-se d’una persona a la qual hi tens molt afecte vs una altra a la que rebutges, a ser possible que es posicionessin en la mateixa línia (per exemple: un amic i un enemic). Mentre que el receptor, tenint els ulls tancats, havia de pensar la resposta, respecte a quina persona feia referència la pregunta, i l’emissor havia d’anotar les respostes que creia que reflectia l’interlocutor no verbal mitjançant la interpretació dels seus gestos i expressions facials. Un cop realitzada l’activitat, es comprovaven la resposta de les vuit preguntes realitzades per verificar si la comunicació no verbal ens possibilitava el fet de conèixer les respostes des d’una altra perspectiva, i posteriorment, es duia a terme el mateix procés a través de l’intercanvi de rols.

Personalment, aquesta última possibilitat m’ha fet percebre que la importància que se li hauria d’atorgar a la comunicació no verbal, ja que de les vuit preguntes, només n’he fallat dues, ja que he detectat que quan la meva companya pensava amb la persona a la qual li té certa estima somreia, mentre que quan es tractava de la que li provoca l’efecte contrari, movia la mandíbula, masticava el xiclet i realitzava algun gest amb les mans.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s